Koulutus Torontossa – Vihdoin ja viimein paikan päällä

Kirjoitin neliosaisen kertomuksen omasta matkastani kohti digitaalisen markkinoinnin ammattia – miten löysin oman polkuni sen luo, miten kiinnostuin siitä ja mitä kaikkea kohtasin matkallani. Edellisessä osassa pureuduin siihen, mitä kohtasin e-learning verkkokoulutuksessa.

Sofia
Olen Sofia Ikonen ja työskentelen Somafy Oy:ssä digimarkkinoinnin juniorikonsulttina.

GATWICKISTÄ TORONTOON

Minua odotti kaksi lentoa, ensin Helsinki-Vantaalta Englantiin ja Gatwickin lentoasemalta suoraan vilkkaaseen Torontoon. Yksin matkustaminen tuntui huikealta, mutta samaan aikaan myös jännittävältä seikkailulta, nokka kohti ”tuntematonta”. Täysin tuntematonta kohti en kuitenkaan ollut matkalla, olinhan jo opiskellut digimarkkinoinnin verkkokurssia ja teoriaa jonkin tovin.

Matkan päämääränä oli digimarkkinoijien koulutuskeskus Torontossa aivan lähellä ydinkeskustaa.

Lentokone
Ross Parmly / Unsplash

Päästyäni Etobicokeen ja nukuttuani yhden yön hotellissa, kivenheiton päästä koulutuspaikasta ja WSI:n kotitoimistosta, heräsin kukonlaulun aikaan ja valmistelin lähtöäni koulutukseen ja tarkistin vielä, että kaikki tärkeä tavara kannettavasta latausjohtoihin oli mukana.

WSI toimisto
Tässä ensinäkemäni, kun kävelin isosta tummalasisesta rakennuksesta sisään ja vilkuilin oikean logon suuntaan, ja vihdoin löysin perille!

Kun saavuin paikalle, mukava vastaanottava työntekijä ohjasi minut oikeaan huoneeseen. Huomattuani tyhjät tuolit nimikylttien edessä, suuren ja pitkän pöydän äärellä, tajusin heti, että olin ainut huoneessa ja että olin hyvin etuajassa – kuinka suomalaista?

Kuulin lausahduksen ”Oh, You must be Sofia?” – pirteä ja nauravainen koulutuskoordinaattori Luana asteli paikalle. Aloimme heti juttelemaan ja vitsiä syntyi nopeasti. Luana herjasi vielä puoliksi vitsillä ennen kuin muut ryhmäläiset tulivat paikalle: ”It’s going to get quite intense, just saying!”

5 ASIAA, JOISTA HYÖDYIN ENITEN KOULUTUKSESSA

Digitaalinen markkinointi on tänä päivänä olennainen osa yrityksen markkinointistrategiaa. Toronton koulutuksen yksi tarkoitus oli tiedon syvällinen sisäistäminen ja uuden tiedon oppiminen, hyödyntäen samalla vanhaa jo opittua tietoa (verkkokoulutus).

Kaikkea ei ollut tarkoitus oppia silmänräpäyksessä tai sormia napsauttamalla. Meille sanottiin vahvasti, että ”älkää panikoiko koulutuksen aikana tulevasta informaation määrästä, koska sitä tulee paljon – syvällisesti ja intensiivisesti – teillä tulee kestämään muutama päivä, ellei viikkoja tai jopa kuukausia sulatella näitä tietoja, joita käymme läpi.”

Ensimmäisenä päivänä syvennyimme opetusohjelmaan, siihen mitä on edessä ja aloitimme nopeasti intensiivisen koulutuksen pläjäyksellä eri asioita.

1. OPETUSTEEMAT – MITÄ KAIKKEA KÄVIMME LÄPI

Tässä muutama pääteema ja poimittu esimerkki, joita kävimme läpi, useimpia varsin laaja-alaisesti ja syvällisesti. Koulutus oli hyvin pitkälle edistynyttä; kävimme läpi case-esimerkkejä, teoriaa, tutkimuksia, statistiikkaa ja käytännön tuntemusta. Kun näitä aihealueita lähtee purkamaan auki tarkemmin, voi oppia paljon digimarkkinoinnista! – On ongelmanratkaisua, strategioita, taktiikoita sekä tapoja seurata ja mitata.

Joillakin meistä oli enemmän pohjatuntemusta kuin toisilla, mutta tarkoitus oli katsastaa aiheisiin yhä syvemmin. Opiskelu ei suinkaan ollut vain teorian papukaijamaista toistamista, vaan keskustelimme paljon myös kouluttajien ja muiden ryhmässä olleiden ammattilaisen kanssa vuosien varrella opituista asioista käytännön kokemuksen pohjalta. Heiltä sai uraelämästä opittuja vinkkejä, sen kaltaisia, joita tavallinen ”opus” ei kanna sisällään.

Muutama esimerkki opetusteemoista:

  • Verkkosivujen strategiat
  • Konversioiden voima ja laskeutumissivujen (landing pages) optimointi, verkkoliikenne vs. konversiot.
  • SEO strategiat. Moderni lähestymistapa hakukoneoptimointiin, SEO – hyödyt ja SEO tulevaisuudessa. Adaptive-SEO, joka on WSI:n kehittämä menetelmä hakukoneoptimointiin.
  • Ydintaktiikat, joita käytetään digimarkkinoinnissa.
  • Myynnin koulutustunneilla kävimme omaan bisnekseen liittyviä seikkoja, kohderyhmiä ja myynnin saloja, esim. mitä kannattaa välttää ja mihin suunnata. Kävimme läpi myös tunteiden psykologiaa ja empatiaa.

Lauseita opetusmateriaaleista, jotka kantavat muutakin kuin sanahelinää:

  • Communicating the right message to the right person at the right time = marketing success.
  • If you are marketing to anybody, you are marketing to nobody.
  • Most websites don’t have a traffic problem… However, most websites have a conversion problem.
  • The quality of your content: Educative, Popular, Relevant, Informative. Stop worrying about keywords and focus on the user experience.
Myynti
Slides / Neal Lappe.

Myynnin perusteiden ymmärtäminen on kaiken A ja O. 

Ostajapersoona
Slides / Neal Lappe.

Kohderyhmien määrittäminen ja ostajapersoonien ymmärtäminen ovat tärkeitä bisnekselle kuin bisnekselle. Markkinointi on toimintaa, jolla saadaan tavoiteltu kohderyhmä haluamaan tiettyä tuotetta tai palvelua.

Digitaalinen Markkinointimix
Slides / WSI.

Digitaalinen markkinointimix – yrityksen tarpeet – koestettu menetelmä.  

2. POHJOLAN PIMEYS VAI ETELÄN AURINKO? – MEITÄ DIGIMARKKINOIJIA TARVITAAN KAIKKIALLA!

Asiat, jotka yhdistävät meitä koulutukseen saapuneita olivat selkeästi englannin kieli (yhteinen kieli), rohkeus kokeilla jotain uutta ja kiinnostus digitaalisesta markkinoinnista ja yrittäjyydestä.

Englanti yhdisti meitä kommunikaation tasolla, mutta lähtötasoltaan kaikki tulivat todella erilaisilta taustoilta ja puhuivat hyvinkin eri kieliä. Joillakin on kokemusta yrityksen pyörittämisestä, jotkut ovat ensikertalaisia. Joku oli tehnyt aikaisemmin työtä kansainväliselle ketjulle ja joku oli todella teknisesti tosi hyvä IT-osaaja. Tämä oli mielessäni hyvä merkki todistamaan sitä tosiasiaa, kuinka digitaalisella markkinoinnilla on tärkeä jalansija ympäri maapalloa, aivan eri taustoista ja iästä huolimatta.

Kaikkialla maailmassa paikalliset bisnekset tarvitsevat lisää myyntiä, verkkonäkyvyyttä, hakukoneoptimointia, mainontaa, liidinhankintaa. Olit sitten missä päin tahansa, me pystymme autamaan sinua.

Maapallo
Kuva: Juliana kozoski / Unsplash

Meitä oli kymmenen henkeä ja istuimme hevosenkengän muotoisessa asetelmassa koulutushuoneessa. Neljä edustaen Kanadaa, yksi Suomea (minä), yksi Costa Ricaa ja neljä Kolumbiaa. Vakuutuin todella siitä, että verkosto on globaali – Internetmarkkinoijia tarvitaan kaikkialla!

3. HYVÄ TIIMI JA TERVE YHTEISHENKI = ryhmässä oppimisen edellytys

Kouluttaja ja koulutuksessa olevat ovat vahvasti vuorovaikutuksessa toistensa kanssa ja on sanomattakin selvää, että toimivan ryhmätyöskentelyn tavoitteena on rohkaista keskustelemaan, jakamaan näkökulmia ja ajattelemaan.

Perusteleminen, argumentointi ja ”paholaisen asianajajana” leikkiminen (argumentointi näkökulmasta, johon ei välttämättä usko) toisten kanssa voi avata aivan uudenlaisia näkökantoja, sen takia yhdessä puiminen on tärkeää. Koin, että ryhmäni oli avoin ja muut halusivat aidosti kuulla muita.

Tiimityöskentely

Henkilö, joka ryhmässämme osallistui keskusteluihin parhaiten, voitti palkinnon – hän ei suinkaan kysynyt määrällisesti eniten kysymyksiä, mutta hänen kysymyksensä olivat laadullisesti todella hyviä ja omanlaisia – semmoisia, joista muutkin hoksasivat jotain.

Tiimi
Kuva: Gerd Altmann Pixabaystä

Pääsimme myös kilpailemaan! kolmihenkinen tiimini ”Think Thank” -tiimi voitti lopulta koko tiukan skaban. Kilpailuissa testattiin eri tavoin digimarkkinoinnin osaamistamme ja nopeuttamme vastata tehtäviin.

Palkinnoksi sain Paula Hopen kirjan nimeltä: “Stop the Saboteurs – Conquer Negative Thoughts that Hurt Your Revenue and Your Brand.”

4. HUIPPUKOULUTTAJAT OSAAVAT HAASTAA

Kanadassa, meitä oli kouluttamassa moni alan ammattilainen.

Kouluttajamme ovat huippusuorittajia, jotka omaavat huikean työmoraalin ja motivaation niin omiin työasioihinsa, yrityksiinsä kuin intohimon meidän muiden opettamiseen. Heillä oli sellainen halu opettaa meitä, joka tulee aidosti sydämestä! Meihin haluttiin saada pitkäaikainen vaikutus, joka kantaa vielä kauas koulutuksen jälkeenkin.

Olen vakuuttunut digimarkkinoijien koulutuksen laadusta Torontossa.

5. VIIMEISEN PÄIVÄN KOETUS! – LOPPUKOE JA SERTIFIKAATTI

Sertifikaatti

Sertifikaatti on tunnustus siitä, että jonkin verran työtä on jouduttu jo tekemään ja olemme suoriutuneet tähän asti – mutta todellinen kamppailu tehdään ihan oikeassa elämässä kohdaten raaka työnteko ja kokemusta karttaessa.

Loppukoe

Viimeisenä päivänä meitä odotti koe. Sen tarkoituksena oli testata digitaalisen markkinoinnin osaamistamme ja se oli eräänlainen tunnustus siitä, että saat ottaa vastaan sertifikaatin – kaikki suoriutuvat siitä läpi. Olimmehan jo käyneet intensiivisen kurssin läpi, jossa toistettiin asioita niin että ne jäävät selkärankaan.

Olimme myös valmistelleet viimeisen päivän case-esitelmää omissa ryhmissämme, jonka esitimme luokalle ja kouluttajille.

Vaikka lähtökohta meille kaikille oli tulla suorittamaan digitaalisen markkinoinnin sertifikaatti ja suorittaa koulutus loppuun, jokainen palasi koulutuksesta kotiinsa kera arvokaan kokemuksen. Todellisuudessa työ, kokemus ja käytännön tekeminen ovat vielä edessä. Sertifikaatti on hyvä pohja sille mitä on vastassa horisontissa.

Koulutus oli todella antoisa, ihmiset joihin tutustuin olivat ihan huippuja ja en tule unohtamaan sitä yhtenä arvokkaana oppimisjaksona elämästäni. Opin sen, että jos sinulla on mahdollisuus tarttua jostakin mahdollisuudesta kiinni, mutta koet pelkoa, se on ihan normaalia, joskus on vain tartuttava ja lähdettävä kokeilemaan mihin asiat kantavat.

Lähteet:

Kuvat: WSI Virtual Office.

WSI PowerPoint Diat, Neal Lappe.