Oma tieni kohti uutta ammattia

Nimeni on Sofia Ikonen ja aloitin työskentelyn Somafy Oy:ssa kesäkuun alussa. Toimin digimarkkinoinnin juniorikonsulttina.

Kirjoitan näillä näkymin neliosaisen kertomuksen omasta matkastani kohti digimarkkinoinnin ammattia – miten rakensin oman polkuni sen luo, miten kiinnostuin siitä ja mitä kaikkea kohtasin matkallani. Kerron kuinka oma motivaationi rakentui, kuinka selvisin tiiviistä verkkokoulutuksesta ja kuinka suoritin koulutuksen loppuhuipentuman ja lopputentin Torontossa huippuvalmentajien avulla ja sain lopulta suoritettua WSI:n Digimarkkinoinnin Sertifikaatin.

sertifikaatti
Sertifikaatti

Vaikka sertifikaatti hohtaa käsissäni ja olen iloinen sen saamisen johdosta, tiedän että kaikista raskain ja pisin vaihe on vasta edessä. Oikea ja raaka työnteko on tällä alalla se asia, joka todella opettaa – Se on taas oma seikkailunsa, josta tulen myöhemmin varmasti kirjoittamaan.

Mennäänpä nyt kuitenkin ajassa hieman taaksepäin…

Haluan selventää, että lukion jälkeen (kuin myös moni muukin nuori) en ollut yhtään varma siitä mitä haluan tehdä. Valitsin samoin kuin moni muukin ”itseään etsivä” eli helpomman reitin ja luin avoimessa yliopistossa kauppatieteiden kursseja noin vuoden ajan. Vaikka monet kurssit olivatkin erittäin kiinnostavia, ajatuksissani piili ja kasvoi pieni ajatus, jokin ei tuntunut oikealta.

Kokeilin toista tapaa. Tein erilaisia töitä niin asiakaspalvelutehtävistä ravintoloihin ja tutkiskelin mistä tykkään. Opin paljon uutta ja koin uusia asioita, mutta jossain vaiheessa koulujen pääsykokeet tulivat uudelleen ja kummitteleva kysymys hiipi päähäni jälleen, entä mitäs nyt? Nyt oli todella aika ottaa selvää mitä haluan tehdä.

Voisiko digimarkkinointi olla ammattini?

Vähitellen aloin miettimään digimarkkinointia mahdollisena ammattina. Yksi asia oli kuitenkin esteenä. En tiennyt alasta paljoakaan, joten monta asiaa oli sumun peitossa – Ja muutenkin, miten pystyä kiinnostumaan jostain, jos ei tiedä mitä se oikein on ja pitää sisällään?

Tiesin, että tieto luo valtaa. Epätietoisuus luo epävarmuutta valintoihin ja varmuus taas luo päämäärätietoisuutta niihin – Siispä, aloitin ison ”tutkimusoperaation”, jossa otin selville asioita ja tutustuin eri väyliin, joiden kautta sain enemmän tietoa alasta ja sen ominaisuuksista ja tulevaisuuden näkymistä. Vaikka alussa olinkin hieman skeptinen, aloin hiljalleen lämpenemään ja huomaamaan, että tämä voisi olla se ammatti, jota olen yrittänyt löytää jo kauan. Tieto loi minulle väylän sytyttämään todellisen kiinnostukseni. Aloin pikkuhiljaa kartuttamaan ajatusta, ehkä?

Viisi tärkeintä asiaa jäsentyi seuraavasti

1.Tulevaisuusmyönteinen ammatti

Kun ymmärtää, että internetistä on mahdollisuus moneen, avaa se pääkopassa aivan uudenlaisen vireyden, kirkkaat silmät ja hehkulampun. Haluan auttaa ihmisiä ymmärtämään sen tosiasian, että tänä päivänä ei voida vain kohauttaa olkapäitä ja olla noteeraamatta, jos kilpailija löytyykin netistä ja vielä varustettuna toimivilla nettisivuilla. Se, että olet löydettävissä, on elintärkeää ja jos asialle ei tehdä mitään, sillä voi olla tuhoisat seuraukset yrityksellesi. Jos yrityksesi ei ole verkossa, ei se ole myöskään maksavien asiakkaiden silmäparien alla. Ja sitten on vielä se fakta, että pelkkä ”oleminen” ei riitä, pitää panostaa esim. laadukkaaseen sisältömarkkinointiin, kampanjoihin ja sivujen optimointiin. Ihmisten ajankäyttö on siirtymässä yhä enemmän digitaalisiin medioihin ja varsinkin älypuhelinten kirkkaiden näyttöjen tuijottamiseen. Esimerkkinä uutisotsikoihin nousi taannoin, kuinka kaupunki Hollannissa päätti asentaa liikennevalot upotettuina maahan ”valonauhoina”, jotta kävelijöiden ei tarvitse nostaa katsettaan älypuhelimestaan, ja liikennevaaraa ei ehdi syntyä. Mieti kuinka paljon nenä näytössä kiinni oleva ihminen viettää aikaansa netissä? Mitä mahdollisuuksia sinulla on saada juuri tuon ihmisen huomio? Siispä, lyhyesti sanottuna digimarkkinointi on vahva ja nopeasti kasvava markkinointimuoto. Pääset pitkälle jo sillä, että olet oikeassa paikassa, oikeaan aikaan, juuri siellä missä asiakkaasi etsivät sinua.

muitiinpanot
Kuva: David Travis Unplash

Käytätkö sinäkin vielä perinteistä paperivihkoa ja kynää muistiinpanojen tekemisessä? Huolimatta siitä, että elämme kovin digitalisoituneessa maailmassa, itse koen että muistiinpanoja on kiva kirjoittaa omilla harakanvarpailla.

2. Ammatti, joka ei ole sama huomenna

Tiedätkö sen ihmistyypin, joka tykkää tutusta ja turvallisesta, jokapäiväisistä rutiineista työssään? Vaikka siinä on omat mukavuutensa ja etunsa, itse olen usein ollut vastakohta. Tykkään vaihtelusta – liian yksitoikkoinen työ on yksinkertaisesti puuduttavaa. Tykkään siitä, että digimarkkinointi on LAAJA-ALAINEN ammatti, suuntauksia on moneen kolkkaan ja jokainen vuosi on vaihtelevasti erilainen edelliseen verrattuna. A.i.n.a. on uutta opeteltavaa! Digitaalinen maailma on jatkuvassa muutoksessa ja kehittymässä eri suuntiin, ammattilainen, itse ”Gurukin”, joutuu pysymään aktiivisesti lamppu hereillä, koska muuten putoaa laivasta pois. Digitaaliset alat ovat erittäin mielenkiintoisia aloja, koska usein vastaan tulee uusia trendejä ja teknologian harppauksia, joihin päästään tutustumaan usein ennen muita.

systeemikartta
Digimarkkinoinnin systeemikartta

3. Luovuus

Luovuus tai enemmänkin luova ajattelu ei ole ainoastaan sidoksissa digitaaliseen markkinointiin, mutta myöskin omiin mielenmaisemiini ammatista, jota haluan tehdä työkseni. Luova ongelmanratkaisu, innovatiivinen ajattelu, mielenkiinto uusia asioita kohtaan ovat kaikki asioita, joita tulee mieleen. Luova ajattelu ja ratkaisut ovat tällä alalla elintärkeitä, koska ne ovat väyliä erottua uniikisti muista. Tällä alalla erottuminen muista on tärkeää. Kilpailukykyisyys on valttikortti, ei vaan itselle vaan myös muille, joita haluaa auttaa.

4. Digital Minds

“12 Things Every Business Needs to Know About Digital Marketing”. Nimestä voi jo arvata, että kirja paneutuu erilaisiin digitaalisen markkinoinnin toimintatapoihin ja strategioihin eri kappaleissaan. Se ei ainoastaan kerro niin sanotusti nykytilasta, vaan on keskittynyt myös tulevaisuuden näkymiin, kuten esim. markkinointiautomaatioon. Kirja on mukava ja helppolukuinen niille, jotka haluavat tutustua digitaaliseen markkinointiin kokonaisuudessaan uutena asiana. Suosittelen sitä ihmisille, jotka haluavat oppia digitaalisen markkinoinnin perusteet ja päästrategiat. Se käsittelee niin kilpailija-analyysejä, verkkokauppaa, hakukoneoptimointia, sosiaalista mediaa ja analytiikkaa ja lukuisia muita strategioita.

digital minds kirja
Digital Minds

5. WSI:n Huippukoulutus ja Valmentajat

Koko sen ajan, kun olen opiskellut digimarkkinointia, matkaani on auttanut WSI. Heidän lukuiset opiskelumateriaalinsa, tutkimukset, kokeet, tehtävät ja videot sekä koulutuskoordinaattorit ovat auttaneet minua hankkimaan arvokasta ja tarpeellista tietoa.  Olen oppinut paljon teoriaa, kuin myös syventynyt monimutkaisiin asioihin huippukouluttajien opastuksella Torontossa. Koulutus on ollut kaikin puolin antoisa ja se on varmistanut jokaiselle koulutuksen käyneistä niin sanotusti perusteet eli ”eväät” aloittaakseen ihan oikeat jutut. Toronton koulutus oli täynnä kullanarvoisia ”ahaa”-elämyksiä. Se jätti aivan omanvertoisensa kokemuksen, jota en voi enempää hypettää. Kerron Toronton matkasta ja koulutuksesta tarkemmin myöhemmässä osassa.

WSI:n pääkonttori
WSI:n pääkonttori Torontossa

Kiitos tuhannesti, että luit tähän asti! Seuraavassa artikkelissani käsittelen tarkemmin, mitä motivaatiolla tarkoitetaan ja miten löysin itse omani. Se, että aidosti kiinnostuu jostain, kumpuaa jostain syvältä…

Yhteystiedot

Verkostoidun mielelelläni LinkedIn:ssä!
https://www.linkedin.com/in/sofia-ikonen/