Hyvä maine on yritykselle tärkeä voimavara, joka vaikuttaa asiakkaiden ostopäätöksiin erittäin paljon. Huono maine vaikuttaa myös mutta valitettavasti toiseen suuntaan.

Maineenhallinta on osa yrityksen digimarkkinoinnin strategiaa. Kuva: WSI.

Maineenhallinta

Yrityksen tulee pitää huolta maineestaan ja se on lunastettava joka päivä hyvällä toiminnalla. Hyvä maine perustuu hyvien toimintatapojen ja prosessien kehittämiseen.

Internet tuo omat haasteensa maineenhallinnalle. Netti on täynnä erilaisia keskustelupalstoja ja huono maininta siellä saattaa levitä nopeasti laajaan tietoisuuteen. Kielteiseltä huhulta halutaan leikata siivet mahdollisimman nopeasti.

Kilpailijaseuranta liittyy oman maineen hallintaan myös vahvasti. Modernit yritykset seuraavat jatkuvasti kilpailijoiden toimia verkossa ja oppivat heidän ajatusmaailmaa sekä liikkeitä kilpailija-analyysin ja brändiseurannan keinoin.

Hyvänä esimerkkinä toimii ns. Streisandin ilmiö. Streisandin ilmiöllä tarkoitetaan yrityksiä vaientaa tai poistaa internetissä julkaistua informaatiota – esimerkiksi valokuvia, videoita tai tekstiä – johtavatkin informaation saaman julkisuuden räjähdysmäiseen kasvuun.

Vuonna 2003 Streisand haastoi oikeuteen valokuvaaja Kenneth Adelmanin, joka osana Kalifornian rannikon eroosiota kartoittavaa valokuvaushankettaan oli julkaissut verkkosivullaan ilmakuvan Streisandin rantatalosta Malibussa. Oikeus hylkäsi Streisandin vaatimukset. Tapauksen saama runsas julkisuus keräsi Adelmanin sivuille hänen oman arvionsa mukaan yli miljoona uutta kävijää ja ilmakuvaa julkaistiin sanomalehdissä ympäri maailman. Ennen oikeusjuttua vain harvat olivat havainneet talon ilmakuvista.

Negatiivinen informaatio

Yrityksen kannalta pahinta on se, että yritykseen liittyy negatiivista informaatiota netissä ja se näkyy hakutuloksissa, kun tehdään haku yrityksen bisnekseen liittyvillä luontaisilla avainsanoilla. Potentiaaliset asiakkaat näkevät tämän negatiivisen informaation ja se vaikuttaa ostopäätöksiin ja muihinkin päätöksiin aivan varmasti. Yritys siis menettää varmasti myyntiä ja sen maine kärsii, ellei se pääse eroon negatiivisesta informaatiosta. Yritys voi mennä jopa konkurssiin tämän takia.

Kaikki eivät aina toimi eettisesti eikä fiksusti, vaan pyrkivät mustamaalamaan toisia erilaisista syistä. En aio noita syitä sen enempää tässä analysoida vaan käyn suoraan itse asiaan.

Mitä sitten avuksi?

Voiko Googlelle soittaa ja pyytää heitä poistamaan moiset kiusalliset sisällöt indeksistään?

Voi, ja kannattaa toki soittaa sekä tutkia olisiko sisällössä jotain Googlen ohjeiden vastaista mutta yleensä he eivät poista muuta kuin laitonta sisältöä. Muuten netissä ei olisi mitään negatiivista sisältöä!

Voiko yritys tehdä jotain, jotta kiusallinen sisältö häviäisi näkyvistä?

Voi, tähän löytyy tekniikoita ja hakutulosten sisältöön päästään vaikuttamaan, kunhan tiedetään mitä ollaan tekemässä. Englanninkielinen termi tälle toiminnalle on Online Reputation Management (ORM) eli maineenhallinta netissä.

Maineenhallinta netissä perustuu ns. käänteisen hakukoneoptimoinnin tekniikoihin (reverse SEO). Siinä vaikutetaan hakukoneen hakutuloksiin siten, että kiusalliset linkit pudotetaan hakutulosten ykkössivulta joko toiselle tai kolmannelle sivulle. Sieltä niitä harva ihminen enää katsoo. Tekniikalla peitetään negatiivinen informaatio, se ei kuitenkaan poistu netistä kokonaan.

Tekniikka on varsin käyttökelpoinen, kun halutaan piilottaa informaatio, joka vahingoittaa henkilöä tai yrityksen liiketoimintaa. Tällaista informaatiota voi olla esimerkiksi huono arvostelu, negatiivinen artikkeli tai kilpailijan tahallaan luoma negatiivinen sisältö. Negatiivista sisältöä on netissä runsaasti ja sen levittämiseen löytyy siihen erikoistuneita sivustoja.

Käänteinen hakukoneoptimointi

Käänteisessä hakukoneoptimoinnissa käytetään tyypillisesti kahta eri menetelmää samanaikaisesti.

1. Luodaan lisää positiivista sisältöä, kuten hakukoneoptimoinnissa muutenkin. Sisältöä luodaan todella paljon eri sivustoille ja se on tehtävä oikealla tavalla relevantteihin avainsanoihin perustuen. Tekniikalla ikään kuin työnnetään negatiivinen sisältö pois näkyvistä hakutuloksissa.  

2. Yritetään poistaa negatiivinen sisältö kokonaan. Tämä ei ole läheskään aina mahdollista, jos esimerkiksi negatiivinen arvostelu on todellinen ja validi. Joskus on mahdollista jopa maksaa siitä, että negatiivinen informaatio poistetaan. Joskus on mahdollista saada haluttu sisältö poistettua myös lakiteitse. Laittomiakin keinoja on mutta ne menevät hakkeroinnin puolelle eikä niistä tässä sen enempää.

Digimarkkinoinnin strategia antaa raamit maineenhallinnalle. Taitava digimarkkinoija saa minkä tahansa sisällön piiloon mutta se vie aikaa ja siihen pitää nähdä vaivaa ja tehdä paljon töitä. Toisaalta, sisällön tuotanto tulee prosessin aikana erinomaiseen kuntoon.

Käänteistä hakukoneoptimointia ei saa sekoittaa negatiiviseen hakukoneoptimointiin. Negatiivista hakukoneoptimointia on esimerkiksi yritys hankkia kilpailevaan verkkosivustoon Googlelta rangaistus ja sitä kautta heikentää sen sijoitusta hakutuloksissa.

Google on tehnyt erinomaista työtä asiakaskokemuksen suhteen löytääkseen lähes aina relevantit sisällöt, kun kirjoitat avainsanan hakukenttään. Parhaat vastaukset ovat hakutulosten ensimmäisellä sivulla ja jatkosivuilla sisällön osuvuus heikkenee. Harva enää katsoo kolmossivun tuloksia. Suurin osa ihmisistä luottaa hakukoneen tuottamiin vastauksiin informaation lähteenä.

Maineenhallinta käytännössä

Mitäs sitten pitäisi tehdä, kun eteen tulee jotain negatiivista informaatiota omasta yrityksestä?

Maineenhallinta. Kuva WSI.

Mitä temppuja kannattaa tehdä, jotta saisi nuo kiusalliset tulokset pois näkyvistä?  

Paras tapa ylläpitää hyvää mainetta on rutiininomaisesti monitoroida bisnekselleen tärkeitä hakutuloksia ja tehdä tarpeen mukaan käänteistä hakukoneoptimointia haitallisen sisällön piilottamiseksi.

Käänteinen hakukoneoptimointi Googlessa

Negatiivisesta linkistä ei tarvitse kärsiä, sillä on olemassa useampia tekniikoita, joilla se siirretään pois Googlen hakutulosten ykkössivulta.

elgooG. Kuva: Google

Ensin on analysoitava missä tuo kiusallinen sisältö sijaitsee ja miten sitä kannattaa alkaa poistamaan. Asiansa osaava digimarkkinoija käyttää esimerkiksi SEMrush-työkalua ja näkee sen avulla mitkä avainsanat toimivat parhaiten ja minkälainen liikenne negatiiviseen sisältöön on syntynyt.

Tässä on neljä eri vinkkiä käyttöösi. Niiden toteuttaminen vaatii runsaasti ammattitaitoa digimarkkinoinnissa ja mikäli hakukoneoptimointi ei ole yrityksesi pääbisnes, kannattaa ulkoistaa tämä osuus ammattilaiselle.

1. Sisällöntuotanto

Brändisi täytyy näkyä laajasti netissä. Siihen auttaa säännöllinen uuden sisällön tuotanto oikeaoppisesti ja sinun tulee myös edistää yrityksesi näkymistä verkossa. Osa näkyvyydestä saadaan maksetun mainonnan kautta ja osa orgaanisten hakujen kautta. Ihmiset haluavat lukea nousussa olevia, tuoreita uutisia ja trendikkäitä sisältöjä.

Sisällöistä lehtiartikkelit ovat tehokkaimpia sillä ne ovat auktoriteetteja, joita myös Google arvostaa ja palkitsee hakutuloksissa. Omat blogit, vlogit ja videot ovat myös tärkeitä; oleellista on sisällön julkaisujen laatu ja säännönmukaisuus. Sisältösuunnitelma auttaa tässä ja netin lukuisat työkalut ovat tukenasi, sisältöä ei voi koskaan olla liikaa.

2. Yritystietojen lisääminen oikeisiin paikkoihin

Nopein tapa lisätä yrityksen näkyvyyttä on kertoa siitä mahdollisimman monessa paikassa. Erilaisia yrityshakemistoja on satoja. Pidä huolta, että kontaktitiedot ovat kaikissa hakemistoissa ajan tasalla ja identtiset, sillä Google menee sekaisin, jos vaikkapa puhelinnumerosi on erilainen Google My Busineksessa ja Facebookissa.

Yrityshakemistot ovat auktoriteetteja lehtiartikkeleiden tapaan ja siksi niitä kannatta käyttää. Esimerkkejä yrityshakemistoista ovat Yelp, Google My Business, Yahoo, TripAdvisor ja iteWiki. Nämä näkyvät usein myös hakutulosten ykkössivulla korkean auktoriteettinsa takia.

Ja mikä parasta, yrityshakemistossa näkyminen on ilmaista markkinointia!

3. Hakukoneoptimointi

Oletko koskaan tutkinut oman sivustosi hakukoneominaisuuksia? Tiedätkö mitä siellä voisi parantaa?

Hakukoneoptimoint. Kuva WSI.

Hakukoneoptimointi on monimutkainen ja jatkuva prosessi ja siitä on runsaasti artikkeleita ja blogeja netissä. Laadukas ja tuloksia tuova hakukoneoptimointi vaatii hyvää ammattitaitoa.

Hakukoneoptimoinnissa joudut miettimään mm. seuraavia asioita:

  • Kuinka saat sivustosi nopeammaksi?
  • Mitkä ovat optimaaliset avainsanat, joilla sivustosi halutaan löytyvän hakutuloksissa?
  • Miten saat pienennettyä latausaikoja?
  • Mistä löydän pätevän digimarkkinoijan, joka osaa tehdä tätä ammattimaisesti ja saa aikaan tuloksia?
  • Miten luodaan positiivinen näkyvyys netissä?
  • Mistä saan linkkejä verkkosivustooni?

4. SOME-toimenpiteet

Tämä kuulostaa helpolta ja tämä on myös trendikästä. Yritysprofiilit kannattaa luoda mahdollisimman moneen some-kanavaan, vaikka niissä kaikissa ei julkaistaisi sisältöä säännöllisesti. LinkedIn, Instagram, Facebook ja Twitter ovat selviä valintoja ja suhteellisen helppoja ylläpitää.

maineenhallinta
Somessa sisältösi voi saada monenlaisia silmäpareja. Kuva: Gerd Altmann/Pixabay

Kun julkaiset uuden blogin verkkosivustollasi, jaa se saman tien myös LinkedIniin, Instagramiin ja Facebookkiin sekä Twitteriin. Itse asiassa se kannattaa jakaa kaikkiin some-kanaviin, joissa yritykselläsi on profiili. Julkaisutyön voi automatisoida, jolloin se ei vie liikaa työaikaa.

Huomio myös Web 2.0, se kasvattaa suosiotaan koko ajan ja toimii hyvin hakukoneoptimoinnissa.

SOME-kanavat oikein hyödynnettynä antavat sivustollesi lisää näkyvyyttä ja helpottavat työtäsi käänteisen hakukoneoptimoinnin toteuttamisessa.