Markkinointiautomaatio – Mihin liiketoiminta sitä oikein tarvitsee?
Kuva: rawpixel / Pixabay

Mitä pitäisi tehdä, kun tavoitteena on saada jatkuvuutta myyntiin ja tasainen virta laadukkaita liidejä digimarkkinoinnin avulla? 

Ratkaisu on markkinointiautomaatio.  

Se on ohjelmisto, joka on rakennettu automatisoimaan markkinointitoimia. Sen avulla tehostetaan ja automatisoidaan toistuvia markkinoinnin tehtäviä, luokitellaan liidejä ja pidetään yllä potentiaalisten asiakkaiden mielenkiintoa palveluasi tai tuotettasi kohtaan. 

Miksi sitä kannattaa harkita? 

Se on kustannustehokas ohjelmisto ja se voi säästää runsaasti aikaasi ja vaivaasi. 

Markkinoijat käyttävät markkinoinnin automaatiota synnyttääkseen tasaisen virran uusia liidejä myyntiputkeensa sekä auttaakseen näitä liidejä siirtymään myynsuppilossa eteenpäin aina sopimuksiksi asti. 

Parhaimmillaan voit automatisoida kohderyhmäsi liidien muuntamisen uskollisiksi asiakkaiksi, tarjoamalla heille personoitua sisältöä kampanjassasi sopivan ajan. Lyhyesti sanottuna, markkinoinnin automaation avulla voit tehdä parempia ja tietoon perustuvia päätöksiä markkinointikampanjoidesi suhteen. Se on sitä datalla johtamista. 

Automaation sisällyttäminen markkinointistrategiaan vapauttaa aikasi muihin tuottaviin tehtäviin ja se on myös loistava työkalu yrityksesi entistä tehokkaampaan myynnin skaalaamiseen.  

Markkinointiautomaatio yhdistää saumattomasti yhteen ja samaan järjestelmään esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin, verkkosivujen analytiikan, kampanjasivujen ylläpidon, tekstiviestimuistutukset, liidirekisterin hallinnan, verkkolomakkeiden ylläpidon sekä asiakkuudenhallinnan eli CRM-järjestelmän. Edellä mainitut järjestelmät voivat olla samassa alustassa tai sitten ne voidaan hankkia erikseen ja yhdistää niiden yhteistoiminta integraation avulla.   

Digital marketing mix, markkinointiautomaatio
Kuva: WSI

Automaatio muotoilee markkinointiteknologian tulevaisuutta. Olit sitten pienessä yrityksessä tai vähän suuremmassa, voit olla varma, että kilpailijasi panostavat yhä enemmä erilaisiin digimarkkinoinnin strategioihin tehostaakseen markkinointitoimiansa. Sen lisäksi potentiaaliset asiakkaasi odottavat yhä jouhevampaa kommunikointia heidän omalla ”kielellään.” 

Markkinoinnin automaatiotyökaluja löytyy markkinoilta useita. Tiedät varmasti muutaman, kuten HubSpot, ActiveCampaign tai SharpSpring. Tässä blogissa emme kuitenkaan lähde vertailemaan niitä, sillä teknologiavertailuja on netti pullollaan. 

Sen sijaan me keskitymme siihen, miten sinä voit ottaa hyödyn irti markkinoinnin automatisoinnista liiketoiminnassasi! 

Markkinointiautomaation 4 hyödyllistä ominaisuutta:  

1. Asiakkaiden kouluttaminen ja perehdyttäminen  

Voit toimittaa automatisoituja viestejä ja sisältöjä uusille potentiaalisille asiakkaille sitä mukaa kun he etenevät ostopolullaan, ja kiinnostuvat palvelustasi. Annat heille täsmällisen perehdytyksen ja tiedot palvelusi sisällöstä sekä toiminnallisuudesta ja säästät tuotteiden esittelyihin kuluvan ajan. 

2. Tehokas liidien ”hoivaaminen” 

Kissat tulevat luoksesi vain silloin, kun he näin itse valitsevat. Jos haluat niiltä huomiota, niiden kanssa pitää olla hienovarainen. Sama pätee myös uusiin liideihin. Ole hienovarainen, tiedä mitä olet tekemässä ja lähesty juuri oikeaan aikaan ja juuri oikealla tavalla. Tämä vaatii liiketoiminnan syvällistä ymmärrystä ja psykologian käyttöä. 

Mitä tämä sitten tarkoittaa? 

Markkinoijien täytyy ymmärtää kuinka kvalifioida liidit ja vaalia niitä sekä kädestä pitäen opastaa heidät ostopolun läpi. Tällä pystyt lisäämaan konversiota eli saat muutettua liidit myynniksi.  

Eli kun liidi tulee myyntiputkeen, sille on syötettävä hyödyllistä sisältöä, jotta siitä voi tulla arvokas asiakas. 

Markkinoinnin automaatio auttaa liidien hoivaamisessa. Liidien hoivaaminen on oikea-aikaista viestintää sekä hyödyllisen tiedon jakamista. Tavoitteena on rakentaa luottamusta ja pitää yllä potentiaalisen asiakkaan mielenkiintoa. Viestintä on luonteeltaan yksilöllistä eikä siinä tyrkytetä liian aikaisin myyntiä.

Chatbot, markkinointiautomaatio
Kuva: mohamed Hassan / Pixabay

3. Automatisoitu asiakaskokemus 

Uudet potentiaaliset asiakkaat voidaan kouluttaa palvelusi käyttäjiksi ja kannattajiksi. Se on haastava ja paljon aikaa vievä prosessi. 

Koneoppimista hyödyntämällä markkinointiautomaatio pystyy tarjoamaan automatisoituja asiakaskokemuksia. Erilaisten chat-ominaisuuksien käyttö voi olla tehokas tapa napata liidit talteen, koska se antaa asiakkaalle mahdollisuuden kysyä kysymyksiä ja saada vastauksia välittömästi. 

Samalla opit itse, mitä potentiaalinen asiakas palvelustasi ajattelee ja mitä lisätietoa hän tarvitsee.  

4. Sosiaalisen median automaatio ja aikataulutus 

Vahvan some-läsnäolon rakentaminen ja ylläpitäminen voi viedä yllättävän paljon aikaa ja vaivaa. Sosiaalisen median automatisointi pitää kohdeyleisösi sitoutuneena ja säästää aikaasi. Automaation avulla sinun ei tarvitse olla tuntitolkulla somessa postaamassa reaaliaikaisesti, vaan voit automatisoida koko prosessin. 

Markkinointiautomaation avulla voit helposti automatisoida sosiaalisen median vuorovaikutukset ja lisätä seuraajia, kiittää uusia seuraajia ja jakaa sisältöjäsi ajastetusti. Tämä on yksi yleisimpiä esimerkkejä markkinoinnin automatisoinnista.  

Tämä blogi sai inspiraation erään kollegan kirjoittamasta blogi-artikkelista. Voit lukea sen täältä: https://www.wsiworld.com/blog/4-marketing-automation-features-that-will-make-your-life-easier

Lue ihmeessä lisää markkinointiautomaation hyödyistä myös täältä: https://www.wsiworld.com/blog/using-marketing-automation-to-build-a-steady-flow-of-leads-for-your-business