Verkkokaupan Digimarkkinointi | Somafy Oy

Laita verkkokauppasi konvertoimaan ja kassasi laulamaan

Nyt kun asiakkaat ovat laajasti netissä ja digiloikat on tehty, niin alkaakin etämyynnin seuraava vaihe.

Miten verkkokauppaani saadaan asiakkaita?

Kuinka kohderyhmäni löytää juuri minun sivustoni?

Miten kävijät saadaan ostamaan hienoja tuotteitani tai tilaamaan palveluitani?

Mistä tiedän mitä kaupassa tapahtuu ja kuka siellä käy?

Mistä tiedän kuinka paljon mainokset tuottavat tulosta?

Miten reagoin hylättyihin ostoskoreihin ja miten teen uudelleenmarkkinointia?

Asiaan löytyy erinomainen ratkaisu – Verkkokaupan Digimarkkinointi. Erityisesti digimainonta ja hakukoneoptimointi toimivat käsi kädessä verkkokaupan uusien asiakkaiden tuojina. Verkkokauppa ei itseasiassa voi kasvaa ilman tehokasta digimarkkinointia ja analytiikkaa!

Verkkokaupan digimarkkinointi on periaatteessa helppoa kuin heinänteko. Sinun on vain pidettävä huolta siitä, että kun myymääsi tuotetta tai palvelua kaipaava asiakas etsii sitä netistä, hän löytää juuri sinun yrityksesi nettisivut ja verkkokaupan ensimmäisten joukossa. Loppu on myyntiä.

Mutta koska digimaailmassa tulevan asiakkaasi ja yrityksesi välillä on usein hakukone, onnistumiseen ei vielä riitä, että sivustosi ulkoasu on tyylikäs, sisältö moitteetonta, navigointi mietittyä, toiminnot virtaviivaisia ja kokonaisuus pyörii sujuvasti eri laitealustoilla ja eri selaimissa, mobiilia unohtamatta.

On totta, että jo uskottavuuden nimissä kaikkien edellä mainittujen asioiden on oltava viimeisen päälle kunnossa, mutta hieman kärjistäen sanottuna, ilman hakukoneoptimointia verkkokauppa, jonka pitäisi olla bisneksesi pääovi, jää auttamatta digimarkkinoiden seinäruusuksi.

Näissä tansseissa on aina asiakkaan haku, ja hakukone päättää, mitkä vaihtoehdot se asiakkaalle tarjoilee ja millä ehdoilla.

Jos ja kun haluat päästä asiakkaan kanssa lähempään suhteeseen, hakukoneita ei kannata jättää huomiotta. Kannattaa pyrkiä sen sijaan niiden kanssa hedelmälliseen keskusteluun, joka saa ne huomaamaan yrityksesi sivuston ja nostamaan sen ranking-listallaan mahdollisimman korkealle. Erityisesti halutaan vaikuttaa Googleen, joka on hakukoneista järein ja vaikutusvaltaisin.

Kaikessa lyhykäisyydessään tästä on kyse hakukoneoptimoinnissa. Käytettävissä olevia keinoja on kuitenkin pitkä lista suhteellisen yksinkertaisista sisällön optimointiin tähtäävistä toimista sofistikoituun adaptiiviseen hakukoneoptimointiin eli jatkuvasti muuttuvan tilanteen huomioivaan optimointiin.

Hakukoneoptimointi

Miten hakukoneoptimointi sitten tehdään?

Yleisesti sanoen, ideana on virittää sivustosi hakukoneiden näkökulmasta mahdollisimman houkuttelevaksi käyttämällä keinoja, jotka miellyttävät hakukoneiden algoritmeja eli eräänlaisia toimintaohjeita. Puhutaan myös hakukoneystävällisyydestä ja järkevästä investoinnista omaan verkkosivustoon.

Hakukoneoptimointi jaetaan ”on-page” ja ”off-page” -optimointiin. Ensin mainitussa on kyse toimenpiteistä, jotka tehdään itse sivustolla. Jälkimmäisessä on kyse yrityksen muiden sähköisten sisältöjen optimoinnista samassa hakukoneystävällisyyden hengessä sekä ulkoisten linkkien hankinnasta.

Hakukoneet pitävät erityisesti siitä, että sivustolla on tiettyjä, niiden ymmärtämiä avainsanoja. Optimointi aloitetaankin avainsanojen määrittelystä, ja siihen kannattaakin paneutua kunnolla. Hyvä avainsana kuvaa bisnestäsi asiakkaan näkökulmasta.

Kuva, joka sisältää kohteen laite

Kuvaus luotu automaattisesti
Tehokas hakukoneoptimointi on prosessi.

Digimainonta

Mitä vaihtoehtoja tänä päivänä on saatavilla?

Mainonta on toinen keino, jolla asiakkaat houkutellaan kauppaasi tai sivustollesi. Mainonnan etu on siinä, että liikenne alkaa heti kun mainos on julkaistu. Digimainontaa voidaan tehdä kaikissa some-kanavissa ja hakukoneissa.

Erityisen tehokas verkkokauppojen mainosmuoto on Google Shopping. Siinä tuotteet esitellään ensin Googlelle ja kun ne ovat asianmukaisesti hyväksytty, saadaan tuotteita vastaavat mainokset käyttöön. Google siis näyttää hakutuloksissa tuotteestasi kuvan, jota klikkaamalla pääset suoraan verkkokauppaan tekemään ostoksen.

Tuotedatan syötteellä on ratkaiseva merkitys Shopping-mainonnan onnistumisessa ja syötteen laatuun kannattaa panostaa ja sitä kannattaa optimoida sillä silloin mainos saadaan näkymään relevanteilla avainsanoilla.

Alla olevassa kuvassa näkyy hyvin perinteisen hakusanamainoksen ja Shopping-mainoksen erot.

Kuva, joka sisältää kohteen näyttökuva

Kuvaus luotu automaattisesti
Shopping mainos ja hakusanamainos.

Analytiikka

Mihin analytiikkaa tarvitaan, eikö kassasta näe tulokset?

Kassa on usein alussa tyhjä ja toiminta pitää saada käyntiin. Hakukoneoptimoinnin tuloksia ja verkkokaupan toimintaa tulee mitata, analysoida ja säätää jatkuvasti, koska et voi parantaa ellet tiedä, miten nyt menee.

Mikä ei toimi, muutetaan, ja toimivaa osuutta laajennetaan. Uutta sisältöä ja uusia tuotteita tulee jatkuvasti lisää, ja sisällön on tuettava kokonaisuutta myös hakujen kannalta katsottuna. Erilaisia kampanjoita on käynnissä ja niiden tehoa tulee arvioida.

Analysointiin löytyy myös useita työkaluja, Google Analytics lienee suosituin. Se on ilmainen ja hyvä perustyökalu. Sen avulla saat tietoa siitä, miten käyttäjät päätyivät kauppaasi ja mitä he siellä tekevät.  Voit löytää sivustojesi suosituimman sisällön ja mitata tekemiesi optimointien vaikutuksen.

Konversioseuranta, eli verkkokauppasi myynti ja transaktiot ovat taatusti mielenkiintoisia asioita seurata ja analysoida. Google Analyticsista löytyy kattavat toiminnot verkkokaupan analytiikkaan.

Muista analyysi! Et voi parantaa, jos et tiedä missä mennään.

Kaiken kaikkiaan hyvin tehty digimarkkinointi palvelee lopulta vähintään yhtä paljon tulevaa asiakastasi kuin hakukonettakin. Hakukoneoptimoinnin fokus onkin menossa jatkuvasti yhä vahvemmin verkkosivuilla kävijän kokemuksen ja tarpeiden suuntaan. Puhutaan asiakaskokemuksesta!

Vierailija, joka saa verkkokaupassasi hyvän asiakaskokemuksen, tulee todennäköisesti uudelleen. Hyvä hakukoneoptimointi on teknisistä piirteistään huolimatta ennen kaikkea hyvää asiakaspalvelua!

Verkkokaupan Digimarkkinoinnin täyskäsi

  1. Hakusana hakukoneessa aloittaa prosessin.
  2. Hakukone löytää hakusanaan nähden relevantin ja hyvin jäsennellyn sisältösi.
  3. Sisältösi näkyy hyvin myös mobiililaitteessa.
  4. Myös sosiaalinen media löytää sisältösi.
  5. Verkkokaupassasi on helppo osto- ja toimitus- ja maksuprosessi mahdollisimman vähillä klikkauksilla.
  6. Asiakas saa sivustolla ja kaupassa ensiluokkaisen käyttäjäkokemuksen.
  7. Asiakkaitasi eivät ole hakukoneet vaan ihmiset.
  8. Analysoit ja ymmärrät hyvin, mitä asiakkaat hakevat, tekevät ja tarvitsevat.
  9. Kaikella jakamallasi sisällöllä on merkitystä asiakkaillesi.
  10. Optimoit sivustosi ja kauppasi myös teknisesti.

Apua saatavilla!

Kiva kun luit tähän asti. Mikäli tarvitset apua hakukoneoptimoinnissa tai digimainonnassa, niin ota ihmeessä yhteyttä. Minulla on useita onnistuneita projekteja ja kampanjoita tehtynä.

KORONATARJOUS: Teen verkkonäkyvyydestäsi ja Google mainonnastasi ilmaisen analyysin ja toimenpidesuunnitelman!

Ota yhteyttä: https://www.linkedin.com/in/jukka-ikonen/